Kustroute hwy 19 Rocky Point naar DeSable - Reisverslag uit Borden-Carleton, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu Kustroute hwy 19 Rocky Point naar DeSable - Reisverslag uit Borden-Carleton, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Kustroute hwy 19 Rocky Point naar DeSable

Door: Ada en Eiso

Blijf op de hoogte en volg Ada

17 September 2009 | Canada, Borden-Carleton

Dinsdag 15 september 2009.
We hadden het plan Charlottetown in te gaan, maar het bleek geen stadje, maar een ons te grote stad en dus hebben we besloten Charlottetown te laten voor wat het is. We hebben onze boodschappen er gedaan bij de Super store, een lekker grote supermarkt (vergelijkbaar met die van Frankrijk) die je alleen bij grotere plaatsen ziet en verder gaan we er niet in. We hebben een campground even buiten Charlottetown gevonden - Holiday Haven, alweer aan het water, de West River - welke in verbinding staat met Northumberland Bay. We werden gewaarschuwd geen spullen buiten te laten staan, er zijn hier vossen die graag op spullen zoals schoenen knabbelen. De eigenaar bleek vanmorgen tot onze verrassing een Hollander te zijn die hier 21 jaar woont en graag een praatje kwam maken. Hij voelt zich nooit helemaal geaccepteerd door de eilanders, vindt de mensen hier wat stug. Wij zeiden die ervaring niet te hebben maar, zei hij, als ze aan je kunnen verdienen zijn ze heel aardig. Klinkt wat verbitterd, maar zo kwam hij toch niet over.
Morgen gaan we een vuurtorenroute rijden en al vast een blik werpen op de 13 km. lange Confederationbridge, de route waarlangs we weer van het eiland zullen vertrekken. We hebben besloten wat langer op PEI te blijven, tot zaterdag. We vinden het hier heel prettig, het is een vredig eiland. De wegen zijn redelijk te berijden, het land is heuvelachtig, er is akkerbouw en overal zie je leuke houten huizen in allerlei verschillende kleuren. Er zijn hier ook heel veel vuurtorens dus laten we het plan schieten naar Lunenburg en Peggy's Cove te gaan. Dat vinden we achteraf, gezien de locatie waar we de camper weer in moeten leveren (hmm, nog even niet aan denken) geen logische route. En vuurtorens en leuke stadjes kunnen we hier ook zien. Nu kunnen we na PEI nog een paar dagen naar de Bay of Fundy op Nova Scotia en dan meteen door naar Upper Sackville om de camper in te leveren. Dat ligt mooi op de route.
We beginnen goed te wennen aan ons huis op wielen, het leven er in en het rijden er mee. De wegen zijn over het algemeen niet al te geweldig, de koelkast is nog steeds veel te koud (de druiven die ik 10 dagen geleden kocht zijn nog prima) en de slaapzakken glijden nog altijd van het bed (bedankt voor de tip Nel, Eiso had ook al zoiets bedacht) maar, alles went, we leren er mee omgaan. Rijden we nu verkeerd, wat best wel eens gebeurt, dan maken we ons niet druk, we vinden altijd wel ergens een mogelijkheid om big boy te keren.
Het is inmiddels woensdag 16 september 2009 en we hebben een heerlijke dag gehad. Onderweg wat regen, maar kleine buitjes, valt mee hoor Rienie. We hebben wel het idee dat inmiddels de herfst is begonnen, het wordt een stuk kouder. We hebben kustroute nr. 19 gereden maar konden niet bij alle vuurtorens komen, overal liepen alleen maar dirt roads (onverharde wegen) naar toe en daar mogen wij niet rijden. Maar, in Victoria, een schat van een ouderwets stadje, stond er één waar we zelfs naar binnen en naar boven konden. We hebben in het stadje heerlijk rond gewandeld en leuke gesprekken gehad met diverse mensen. Ook hebben we heerlijk geluncht in een schattig Victoriaans theehuis. Kortom, hét vakantiegevoel. We gaan nu nog naar het noorden van het centrale gedeelte van PEI en komen op deze zelfde campground terug op vrijdagavond omdat we dan voor de Conferationbridge staan via welke we zaterdag weer het eiland zullen verlaten en ook omdat ze hier vrijdagavond een country avond organiseren. Elly, moest weer even aan jou denken, ik zal dubbel genieten, voor jou erbij.
Bea, jij hebt toch altijd weer van die originele ideeën, ik zal er eens over nadenken. Kunnen we samen niet iets beginnen?
Nog één ding. Er kwam vanavond zo'n enorme bus de camping op, bleek onze buurman te worden. En, wat bleek nog meer, het waren Nederlanders die al zo'n 50 jaar in Canada wonen. Maar het was meteen een praatje en hij wilde een auto huren en met ons vieren een paar dagen gaan rondrijden en zijn camper hier laten staan. Heel spontaan, maar toch maar bedankt. We hebben wel even die grote jongen van binnen bekeken, wat een luxe. Zelfs een wasmachine aan boord. En weet je wat, ik vond onze "eigen" camper toch gezelliger, veel knusser.
Tot de volgende keer en groetjes van Ada en Eiso

• 17 September 2009 - 05:08

Doede:

Ha Luitjes,

als ik dat zo lees, hebben jullie je lekker ingeleefd met je mobiele thuis ! Het klinkt bijna zo dat je hem kunt kopen en dan heerlijk blijft rondrijden :-)

mooie fotos weer ! Komt Quebeck eigenlijk ook op de route ?

• 17 September 2009 - 07:28

Nel:

hier wordt het ook al herfstiger; 's nachts hoor ik het waaien om het huis, heb meer mijn fleecevest aan en gisteren ook maar de open haard weer lekker aangestoken.
    Grappige vuurtorentjes zeg!

• 17 September 2009 - 08:21

Rienie:

Hoi Ada en Eiso,

Hele mooie foto's! dankjewel
    Ada, dank voor je berichtje ik heb erop gereageerd hoop dat het lukt om het te lezen op je leppie.
    Liefs, Rienie

• 17 September 2009 - 09:37

Ingrid Peters :

Lieve Ada en Eiso, wat een geweldige reis maken jullie en wat zal het jammer zijn om weer jullie home in te leveren, nu je er helemaal aan gewend bent geraakt. Ik ben benieuwd hoeveel KMérs jullie er straks op hebben zitten. Wat een landschappelijke pracht ook en leuke ontmoetingen met andere mensen. Dat voegt ook zoveel toe om meer te horen over hoe het is om daar te leven .ik zie julie nog wel ( wanneer beiden met pensioen zijn) langere tijd in Canada vertoeven. BV met huizenruil of zo, dan hoeft het ook helemaalniet zo duur te zijn. Nou, geniet nog lekker van de laatste ervaringen en lieve groeten van mij,
    Ingrid

• 17 September 2009 - 10:52

Piet:

Dag lieve schat,
    We genieten van jullie avonturen en de mooie foto's!!
    Ook het één en ander aan Ma voorgelezen en de nodige mooie details aan Pa verteld en ze vonden het práchtig!!
    Zelf gooien we binnenkort de ankers weer los en zakken we langs de ruige Atlantische kust af naar het zuiden. We zijn benieuwd wat er weer op ons pad mag verschijnen.
    We wensen jullie een veilige voortzetting en nog veeeelllle mooie indrukken!!
    Dikke knufffffff,

Piet en Elize

• 17 September 2009 - 12:45

Wil H.:

Hoi, leuk om jullie avonturen mee te beleven.
    Hebben jullie al beren gespot? Lijkt me geweldig om deze dieren in de vrije natuur te zien.

Gr. Wil en Irka.

• 17 September 2009 - 14:24

De Idzerda's:

Wij moeten jullie nog een compliment maken voor de mooie foto's!
    De oostkust staat ook nog op ons "to do" lijst.
    Reuze goed verslag, Ada. En Eiso, nu je ervaring hebt met deze kanjer te rijden, kun je, als je met pensioen bent, in de verhuizing gaan.........

• 17 September 2009 - 21:30

Bea:

Hallo Lieverds,
    De vraag is ook al gesteld door Doede ligt Quobeck op jullie route?........weet je waarom ik dat vraag....mijn eerste liefde is daar ooit naar toe geëmigreerd en ik ben al langer op zoek....als je een telefoonboek tegenkomt wil je dan eens kijken bij M of R Groen? gewoon jullie eigen memorie tour. Hahaha dan regel jij (Ada) net als Anita W. een date voor mij. Vlieg ik gewoon even op Jullie kosten naar Canada hebben we gelijk een prachtig verhaal voor ons eerste boek.........ja ik droom er wel op los hoor...we moeten hier wel met dat saaie weer en gewoon je werk alle dagen en jullie in zo'n heerlijke omgeving en vuurtorens en gekleurde huisjes enz. Wonen die Nederlandse mensen in die camper? Of hebben ze elders ook nog een woonhuis? En hun personen auto zeker achter in dat campertje van ze? Heerlijk toch zo'n groot land dat dit kan geweldig!!!!!!!!!!!!!!!

• 18 September 2009 - 03:11

Martijn:

Hoi Lieverds,

Weer leuke verslagen en mooie foto's. Voordeel is nu dat als jullie thuis komen, ik niet uren op de bank hoef te zitten om naar de foto's te kijken. ;-)

Thuis gaat alles goed. De gemeente heeft bij jullie achter het trottoir en de parkeerplaats opnieuw betegeld. Verder staat jullie huis er netjes bij en pas ik er nog steeds op. (kijk maar naar tijdstip v/d mail.)

Veel plezier nog eventjes.

Kus, Martijn en Meike.

Steep old town Lunenburg

22 September 2009

Fundy shore en Glooscap trail
Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006