Afscheid PEI - Reisverslag uit Borden-Carleton, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu Afscheid PEI - Reisverslag uit Borden-Carleton, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Afscheid PEI

Door: Ada en Eiso

Blijf op de hoogte en volg Ada

18 September 2009 | Canada, Borden-Carleton

Donderdag 17 september 2009.
Vandaag zijn we vertrokken uit Borden, wat ten zuiden van het eiland ligt naar Malpeque (indianennaam), een klein plaatsje in het Noorden. We maken niet zoveel km's, tot nu toe maar ongeveer 1500, maar, we gaan er vaak uit en zien des te meer. In Summerside big boy geparkeerd waar we de weg aan een paar voorbijgangers vroegen naar de harbourfront. Ze zagen onze camper, wilden weten waar we vandaan kwamen en we raakten weer uitgebreid aan de praat. Steeds zulke leuke contacten, vanmorgen nog met een oude man uit Amerika die ons veel wist te vertellen over New Foundland. Het eerste dat we in Summerside zagen was het college voor Piping. Men vertelde ons van alles over de opleiding, jonge kinderen die na school naar de opleiding komen om te leren doedelzak spelen en/of Schotse dansen leren. Er was natuurlijk een winkeltje bij met op de achtergrond Schotse muziek. Heel sfeervol.
Daarna door naar Kensington waar we Mary's Bake hebben gezocht, zij schijnt de lekkerste cinnamon buns van PEI te maken. Deze vakantie doen we even niet aan de lijn, als we thuis zijn kunnen we weer lang genoeg ons best doen. Helaas, niet gevonden maar, we komen er op de terugweg weer langs en hebben een informatiecentrum gezien waar we het kunnen vragen. Uiteindelijk in Malpeque aangekomen, wat een heel kleine authentieke haven bleek te zijn en totaal niet toeristisch. Uitgebreid rondgekeken waarna we ons al vroeg ingecheckt hebben bij Cabot Beach Provincial Park. We begrijpen nu wel waarom de meeste campings hier op PEI komend weekend al sluiten, we staan met twee campers op een enorme camping en zien de andere camper niet. Heel apart om zo alleen in de natuur te staan. Er hangt een telefoon bij de washrooms waardoor ik mij toch een beetje prettiger voel. Wat is een mens toch gewend aan mensen om zich heen. Eiso heeft weer gezellig een kampvuurtje gemaakt, we hebben er bij gegeten en konden ons heerlijk warmen, want wat is het 's avonds al koud. Genoten van een prachtige zonsondergang en de rust en stilte om ons heen.
Inmiddels terug naar Borden hebben we Mary's Bake gevonden waar we koffie hebben gedronken met een warme cinnamon bun waar we de rest van de middag misselijk van waren. Hij was zoooo lekker, maar zooooo groot! Wat zijn die porties hier toch allemaal groot, een enorme beker koffie waar wij de helft gewend zijn en dan kun je ook nog een refill krijgen.
Morgen gaan we weer naar Borden voor de country avond waarna we de brug over gaan, terug naar Nova Scotia. En nee Doede, in Quebec zullen we niet komen. Dat is veel te ver weg, het plan was alleen naar Nova Scotia en Prince Edward Island te gaan. De laatste dagen gaan we naar de Bay of Fundy waar de getijdenverschillen wel meer dan 10 meter zijn. We zijn benieuwd.
Goed idee Ingrid v.w.b. huizenruil. De Canadese mensen uit Vancouver begonnen er al over en zouden direct met ons willen ruilen. We hebben hun e-mailadres, dus wie weet.
We hebben nog helemaal geen wild life gezien Wil, het grootste wat we tot nu toe gezien hebben is een wilde kat. Verder eekhoorntjes en muizen, dat is nu niet echt om over naar huis te schrijven. Maar, we zijn nog niet weg, in Nova Scotia zit wel meer wild dan hier.
Martijn jongen, laat ik dat nu ook al gedacht hebben. We hoeven straks niemand te vermoeien met onze foto's, de mooiste heb ik inmiddels laten zien en de rest is voor onze eigen herinnering. Fijn dat je op ons huis past, dat kunnen we aan jou wel overlaten. We zijn benieuwd naar de nieuwe bestrating, verrassing!
Bea meid, droom maar lekker verder, een mens moet wat, toch? Maar, als ik een telefoonboek te pakken krijg, kans is klein maar je weet het maar niet, dan zal ik voor je kijken. Voor je reis zul je toch zelf moeten sparen, we kunnen natuurlijk inderdaad altijd Anita W. inschakelen. Regel ik voor je.
En Peter, goed idee voor als Eiso zich straks verveelt en ons inkomen keldert. Alhoewel, hij begon gisteren over onze volgende reis en wilde dat toch eigenlijk wel heel graag met een gewone auto doen. Hij vindt de combinatie big boy en slechte wegen toch geen geweldige, ook al went hij er wel aan. Maar zoals vandaag, met heel harde wind, dan blijft het flink sturen. Hopelijk gaat de wind wat liggen morgen als we de brug over gaan. We zijn trouwens vandaag naar het informatiecentrum gelopen (was weer een flinke tippel) vlakbij de brug en hebben daar een bijzonder interessante film gezien over de bouw van de brug, die zo'n vier jaar geduurd heeft en waar Nederland een grote rol in heeft gespeeld. Ballast Nedam heeft mee helpen bouwen en we waren zeer onder de indruk van de enorme klus. Het is de langste brug ter wereld over "icecoverd water".
Dat was wel weer genoeg stof voor vandaag, maar, wie niet wil, leest maar diagonaal. Het is uiteindelijk voor ons zelf, om nog eens terug te kunnen lezen en de sfeer weer te proeven.
Groetjes van Ada en Eiso,

• 19 September 2009 - 05:46

Doede:

Hi Ada, Eiso

nichts scheef lezen hoor. iedere ker als ik de mail lees, ga ik er even voor zitten !

Ik vind de fotos erg sprekend voor het toch duidelijk achteraf leven van deze verre uithoek. wat een verschil met bijv Toronto he? Het ademt alles zoveel rust. Kan ik ook wel van gebruiken, haha! Wat mij verbaasde is dat midden September het seizoen al voorbij is? dan moet je het als ondernemer van een paar maanden hebben ! Hoor je wel eens wat ze in de winter doen?

groetjes maar weer,
    doede

• 19 September 2009 - 09:08

Fenny:

Leuk hoor om jullie verslagen te lezen, vooral ook omdat er foto's bijzitten, krijg je een beetje idee. Jullie zien en horen veel, leuk ook al die contacten met anderen.
    De laatste week is inmiddels ingeluid, het lijkt eeuwen geleden dat jullie vertrokken zijn.Ook kan ik mij voorstellen dat je het een andere keer met een gewone auto wilt doen. Een collega van mij was net 3 weken in Canada, ook met een gewone auto en dan van bed and breakfast naar de andere. Is dus ook goed te doen.
    Hier is het prachtig weer, zo'n 23 graden wordt het vandaag en morgen, maar aan het eind van de middag wordt het al te koud om buiten te zitten.
    Wens jullie een fijne dag, maar als je dit leest zal het al weer avond zijn.
    liefs, Fenny

• 19 September 2009 - 16:35

Janneke:

Hallo Ada en Eiso,
    we 'kennen' elkaar van de Canadapagina. Heel leuk en herkenbaar om jullie verslagen te lezen. Wij zijn dan wel niet op PEI geweest, maar Nova Scotia en New Brunswick kennen we wel. En dan nu naar de Bay of Fundy!! Echt schitterend en ongelooflijk!! De rode stranden zijn voor jullie nog niet op hoor, er komen er nog plenty. Bij hebben met de camper toen in Amherst en Alma gestaan. Alma is helemaal een aanrader. We stonden daar op een campground op een heuvel en konden zo het tijdeverschil bij een bakje koffie volgen. Het hoog en lage water bepaalt het leven daar. Bij hoog water gaan alle vissers 'de pad op' en bij laag water is er weer veel op het vaste land te doen. Het is een vast patroon wat iedere dag herhaalt en je bent echt onder de indruk van de snelheid waarmee het water stijgt en daalt. Je loopt toch wel mooi op de bodem van de oceaan bij laag tij! Wij vonden het een heerlijk gerelaxed eiland. Canada is al rustiger dan Ned. maar daar is het nog een tandje lager. Ze hebben er wel een korte zomer. bij waren er in begin juni en toen kwamen daar net de tulpen uit! Werkgelegenheid is ook niet zo bie als ik het mag geloven. Maar dat is eigenlijk onze zorg niet wij zijn er als toerist. Een bijna verlaten campgound? Hebben wij ook gehad, best een beetje eng zo in je uppie in the middle of nowhere!.Maar ook zo bijzonder en zo dood en doodstil en donker, dat hebben wij hier meer. Nog veel reis en trekplezier en een goede vlucht terug!

• 19 September 2009 - 19:23

Nel:

wat gaat de tijd snel als ik lees dat jullie nog maar een week verder rond rijden. Het leukste aan zulke reizen is inderdaad het lokale onverwachte contact met mensen.
    Geniet er nog maar lekker van. Wij hebben dit weekend een "jonge"caravan gekocht en opgehaald in Duitsland. Dus wij houden het bij kamperen in Europa, hoe mooi en uitdagend de verhalen en foto's zijn! We kunnen zo ook een beetje mee genieten. Ook veel groeten van Paul

• 20 September 2009 - 08:21

Agnes En Colinda:

De foto van het treinstation is erg leuk om te zien. En het haventje is leuk.
    Wat een leegte zeg, op die campground.

Oh ja en dat lijnen, dat moet inderdaad dan maar weer thuis. Heerlijk genieten van de lekkere dingetjes. Cinnamon bun,.... mmmmm, klinkt goed, maar wel zoet. Hi,hi,...
    Tja en het is allemaal groot en veel.
    Als je gaat tanken, krijg je er al een halve liter koffie bij.

Geniet van de reis en we gaan nog even de andere verhalen lezen.

Groetjes uit Hoofddorp

• 20 September 2009 - 11:12

Ton:

Hoi Ada en Eiso,
    wij volgen jullie verslag met belangstelling. Op dit moment zitten we dezelfde route te plannen voor juli 2010.
    Geniet en blijf schrijven !!

Verslag uit: Canada, Borden-Carleton

Steep old town Lunenburg

22 September 2009

Fundy shore en Glooscap trail
Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006