Batoche - Reisverslag uit Saskatoon, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu Batoche - Reisverslag uit Saskatoon, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Batoche

Blijf op de hoogte en volg Ada

08 September 2012 | Canada, Saskatoon

Batoche

Vrijdag 7 september 2012

Om te beginnen wil ik iedereen die tot nu toe gereageerd heeft hartelijk bedanken. Het is steeds weer leuk om reacties te krijgen.

Gisteren een lekker stuk gereden, Ons doel was dit keer zo'n 1,5 uur rijden ten noorden van Saskatoon in de middle of nowhere en wel Batoche National Historic Site. Jawel, weer een museum, gerund door Parks Canada en volledig in oude staat teruggebracht.
Onderweg er naar toe hebben we genoten van het landschap, de enorme weidsheid en stilte. Ik heb Eiso gevraagd de auto ergens aan de kant te zetten om die stilte te kunnen horen en ervaren. Binnen no time stopten er twee auto's bij ons om te vragen of we problemen hadden en of ze konden helpen. Erg aardig en ook geruststellend. Je zult maar pech krijgen, je ziet maar zo af en toe een andere auto, maar degene die we zagen stopten allebei.
In Batoche kun je de geschiedenis van 1885 zien over de opstand van de Metis (afstammelingen van de inheemse (indiaanse) volkeren Ayisiniwak (Cree), Ojibweg en Mamaceqtaw en van Franse, Schotse en Engelse pelshandelaren en kolonisten). De Metis hadden het stadje Batoche tot grote bloei gebracht maar in 1885 besloot de Canadese regering dat er een spoorlijn moest komen en daartoe moesten de Metis land afstaan aan de regering. Dat heeft geleid tot een bloedige veldslag tussen de Metis en de soldaten van de Canadese regering, die de Metis uiteindelijk verloren. Zij waren veruit in de minderheid.
Wij hebben daarvan een interessante film gezien en het museum bekeken. We werden als VIP's behandeld want we waren de enige gasten. Dat vinden wij nu zo leuk aan het reizen in het naseizoen, het is overal zo rustig. We hadden wel geluk want het museum zou 11 september a.s. sluiten. Soms kun je dus ook je neus stoten, maar dit keer hadden we geluk.

  • 08 September 2012 - 20:42

    Franziska & Klaas :

    Dag Ada & Eiso,
    Bedankt voor al weer een leuk verhaal uit Canada. Ik heb het weer met heel veel plezier en belangstelling gelezen. Het is zo leuk, eindelijk ook een keer verhalen over een wat minder bekend stukje Canada te horen. En ik moet zeggen, jullie enthousiasme is besmettelijk. Ik krijg er nu echt zin in, ook zelf een keertje naar Saskatchewan en Manitoba af te reizen.
    Goed te horen, dat alles goed verloopt en dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben. Heel veel plezier voor de rest van jullie reis! Geniet!
    Groetjes,
    Franziska & Klaas

  • 08 September 2012 - 20:47

    Franziska & Klaas :

    PS: Goed dat jullie mijn geheugen opfrissen wat betreft de Metis-opstand. In mijn lessen Canadese geschiedenis, die ik meer dan 20 jaar geleden tijdens mijn highschool year in Canada volgde, heb ik daar wel het één of ander over geleerd. Maar dat is natuurlijk heel lang geleden en ik kan me de details niet meer herinneren. Misschien dat binnenkort mijn oude schoolboek nog weer pak, om er nog wat meer over te lezen.

  • 09 September 2012 - 13:35

    Ingrid :

    Wat een mooie verhalen en wat klinkt het ver weg en weids waar jullie zijn. De plaatsen die julile noemen, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik verheug me op de live story met een kaart erbij. De afstanden zijn natuurlijk wel even anders dan in ons petieterige Nederland en ja, dan kan je niet alles gaan zien wat de moeite waard is.
    En geweldig hoe behulpzaam de mensen zijn, dat lijkt me een verademing, kennen we niet zo meer hier.
    Geniet lekker verder en tot het volgende verslag.
    Veel liefs
    Ingrid

  • 10 September 2012 - 13:21

    Ingrid:

    Lieve Ada,
    Even via deze weg je laten weten dat we inderdaad met mijn moeder naar de USA gaan op 28 sept. We hadden op 26 sept. een afsrpaakje, maar ik wil die graag verzetten naar ergens na onze reis, want er valt veel te organiseren nu op korte termijn.
    We bellen even als je terug bent OK?Dan vertel ik meer over wat en hoe.
    Veel liefs
    Ingrid

  • 10 September 2012 - 19:54

    Yvonne:

    Llieve luitjes,

    Tjonge, even ben je een lang weekend in Lissabon (het jaarlijkse stadsuitje van Marjanne en ik en dit keer dus Lissabon) en er is weer een heel verhaal te lezen. Indrukwekkend om zowel jullie indrukken van de ongeving te lezen als de geschiedenis van het land. En dan deze keer een van de zwarte bladzijden uit de geschiedenis van de Indianen. Dat blijft zo aangrijpend, vind ik, hoe er zo respect-en rechteloos met deze mensen werd omgegaan.
    En nu dus op stap naar de Rocky Mountains en ook dat zal weer een mooi reisverhaal opleveren.
    Ik kijk er al op uit en wens jullie bij deze een mooie voortzetting van de reis toe!

    Liefs,
    Yvonne

    P.S. Ada, hoe gaat het met je gezondheid incl. bloedprikken?

  • 10 September 2012 - 22:14

    Rienie:

    Lieve Ada en Eiso,

    Wat een mooie verhalen schrijf je. Leuk om het zo met jullie mee te beleven. Fijn dat jullie zo genieten.
    Liefs, Rienie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Saskatoon

Treinreis door Canada 2012

We gaan een treinreis door Canada maken van oost naar west, te beginnen in Toronto.
We stappen in Toronto op de Canadian en stappen op verschillende plaatsen onderweg uit om daar een aantal dagen te blijven en de omgeving te verkennen per auto.
De uitstapplaatsen zullen zijn Winnipeg in Manitoba, Saskatoon in Saskatchewan en Jasper in Alberta (Rocky Mountains. Overal huren we een auto om, zoals gezegd, de omgeving te verkennen. Steeds weer stappen we op de trein voor het volgende traject en in Jasper gaan we na een aantal dagen verder met de Rocky Mountaineer. Deze trein rijdt niet 's nachts zodat we niets van de Rocky Mountains hoeven te missen. We worden dan halverwege in Kamloops met een bus naar een hotel gebracht voor een overnachting terwijl de trein in Kamloops op ons blijft wachten.
Uiteindelijk eindigt onze reis in Vancouver, een kleine vier weken later waar we ook een nog paar dagen zullen blijven.
Dit wordt in onze ogen de meest bijzondere reis die we tot nu toe in Canada gemaakt hebben. We zijn nu een paar keer in het oosten en westen van Canada geweest maar we wilden ook graag eens de tussenliggende provincies Manitoba en Saskatchewan leren kennen. En in de trein slapen, wat we 3x zullen doen lijkt mij ook heel leuk. We hebben een speciale slaapcoupé gereserveerd met eigen toilet en ben heel benieuwd of ik slapen kan in een trein. Over Eiso maak ik mij geen zorgen wat dat betreft, dat is een slaapkop die overal slaapt. Als het moet zelfs op de grond. Ik ben een wat slechtere slaper maar misschien dat het juist door het monotone geluid van zo'n trein wel zal lukken. Alhoewel, ik weet dat die Canadese treinen ontzettend veel toeteren 's nachts en nogal eens stil staan. Afwachten maar.
We vertrekken over vijf weken,we hebben er erg lang naar uitgekeken, hard aan de voorbereidingen gewerkt en het begint nu toch echt dichterbij te komen.
We zullen iedereen die dat leuk vindt weer op de hoogte houden zoals we dat toe nu toe hebben gedaan. Ik zou dan ook zeggen, tot in Canada.
Ada en Eiso

Recente Reisverslagen:

23 September 2012

Foto's

17 September 2012

Vancouver BC

14 September 2012

Rocky Mountaineer /Kamloops BC

12 September 2012

Jasper BC / Rocky Mountains

08 September 2012

Batoche
Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 77681

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 30 September 2015

Rondreis Amerika 2015

08 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

Frankrijk (Normandië) 2013

23 Augustus 2012 - 18 September 2012

Treinreis door Canada 2012

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Nova Scotia 2009

05 September 2006 - 01 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: