Rocky Mountaineer /Kamloops BC - Reisverslag uit Kamloops, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu Rocky Mountaineer /Kamloops BC - Reisverslag uit Kamloops, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Rocky Mountaineer /Kamloops BC

Blijf op de hoogte en volg Ada

14 September 2012 | Canada, Kamloops

Donderdag 13 september 2012.
Toen we gisteravond in Jasper in een leuk restaurantje vlakbij het station zaten te eten zagen we ineens de Rocky Mountaineer het station binnen komen rijden. We werden er allebei een beetje opgewonden van.
En vandaag ging al vroeg de wekker want Del, onze gastheer, zou ons om 7.15 uur al naar het station brengen. Het was nog heel erg koud, net 3 graden, maar de weersvooruitzichten zagen er goed uit.
Om 8.00 uur kwam de Rocky Mountaineer voorrijden en de prachtige Domerijtuigen - dubbeldeks met doorlopende ramen boven een restauratiewagon - stopten precies voor het hek, zodat we dit keer niet zo ver hoefden te lopen. Bij ieder rijtuig werd de rode loper uitgelegd en aan weerszijden van de trapjes stonden vlaggen. Heel feestelijk allemaal.
Wat een dag werd het en wat hadden we geluk. Het werd inderdaad prachtig weer, strak blauwe lucht en de temperatuur ging omhoog. We konden dan ook alles perfect zien en zelfs de steward was enthousiast over Mount Robson, de hoogste berg - bijna 4000 mtr.- van de Rocky Mountains. Hij was in lang niet zo helder te zien geweest.
We hebben werkelijk een fantastische dag gehad. Wat een prachtige omgeving, wat een luxe aan boord en wat hebben we gelachen. Eén van de stewards, Kevin, is meer een standup comedian. De stewards pakken om de beurt de microfoon om van alles uit te leggen en als hij bezig is lijkt het wel of een cabaretier bezig is. En wat zo leuk is, iedere dag wordt ons Engels beter en ontgaat ons minder.
En wat worden we weer verwend, Kevin riep al dat we iedere 7 minuten iets te eten of te drinken zouden krijgen. Beetje overdreven, maar je wordt werkelijk de hele dag door verwend.
Nu zijn we in Kamloops - een Indianennaam wat betekent: waar het water samenkomt - waar de North Thompson River en de Thompson River bij elkaar komen, waarvan de trein bijna de hele dag de North Thompson River heeft gevolgd. In Kamloops werden we welkom geheten door twee cowboys te paard die daar stonden te zwaaien naar de trein.
Er stonden zo'n 20 bussen klaar om iedereen naar de diverse hotels te brengen voor één overnachting en we konden onze jassen en warme vesten uit laten, het was heerlijk warm. Vanmorgen nog maar net 3 graden, vanavond zo'n 28 graden, wat een verschil.
Wat is alles perfect georganiseerd, we kregen zelfs onze hotelsleutel en kamernummer al in de trein en toen we op onze kamer kwamen stonden onze koffers al binnen op ons te wachten. Straks, als we in Vancouver aan komen worden onze koffers ook naar het hotel gebracht.
We hebben in het hotel een poosje buiten op het terras gezeten met een drankje en we hebben er van genoten om weer op een terrasje te kunnen zitten zonder te vernikkelen. Het is hier een beetje een woestijnachtige omgeving en het was gewoon heerlijk zo vanaf het terras op het stadje neer te kijken en de grote trucks te zien langs denderen.
Morgen is het weer vroeg dag, de bus verwacht ons om 7.15 uur beneden zodat we om 7.20 uur kunnen vertrekken naar het station voor onze laatste dag met de Rocky Mountaineer, op weg naar Vancouver, onze eindbestemming. En dan hebben we ruim 5000 km gereisd en zijn we in het westen aangekomen.
We gaan maar niet te laat naar bed, eigenlijk is het al later voor ons gevoel want we hebben in de trein alweer ons klokje een uur moeten terugzetten. We zijn in dit enorme land tijdens de reis 3x een tijdzone gepasseerd en moesten ons klokje steeds een uur terug zetten. Het verschil met thuis is nu dan 9 uur.
Ik had gezegd nog maar één verslag, maar ik zet deze alvast op de site, anders wordt het weer zo'n lang verhaal.
Liefs en groetjes van Ada en Eiso

• 14 September 2012 - 07:29

Christel:

heerlijk verslag....dank jullie wel! x Christel

• 14 September 2012 - 08:25

Piet En Elize:

We zijn weer helemaal bij lieve luitjes met lezen van jullie prachtige avonturen. Het is duidelijk: Its the TIME of your lives!! Héél veel mooie indrukken die jullie hart en ziel vullen!!!
    Wij maken ons klaar voor de bruiloft in het mooie Toscane en van afstand zullen we op jullie toasten!! Fijne laatste paar dagen en een veilige terugreis gewenst!

Knuffel voor jullie beiden!

• 14 September 2012 - 10:42

Maria:

Wat een schrijverstalent heb je toch Ada!!
    Zo gaaf dat je dit alles kunt delen en ons mee kan laten beleven; een verrijking in je leven met onuitwisbare herinneringen!
    Geniet van de laatste dagen en we wensen jullie alvast een voorspoedige terugreis.
    Lieve groetjes ook van Chris
    xx

• 14 September 2012 - 13:51

Carla Van Hout:

Hoi Ada en Eiso,

Wat een koninklijk onthaal...over de rode loper de trein in! Geniet nog van de laatste dag door de Rocky Mountains en een hele goede thuisreis gewenst.

Carla

• 14 September 2012 - 15:37

Nel:

wat jammer he! aan alle leuke dingen zit altijd een einde....
    Tot binnenkort thuis.

• 14 September 2012 - 16:14

Peter & Alida:

Fijn dat jullie zo van deze reis genieten en dat de gezondheid geen parten speelt!
    Wij wensen jullie maandag een voorspoedige terugreis,
    P&A

• 15 September 2012 - 00:33

Berry & Yvonne:

Heej Kanjers,wat heerlijk genieten hé,wie wil er nou eigenlijk naar huis.Fijn om te horen dat jullie mooi weer hebben.Tja in het mooie Okanagan ,lekker wijntje erbij,ja het is een verrassend gebied.
    Volgens mij zijn jullie lekker opgeknapt en even lekker nergens aan denken,ooh,en niet wezen stemmen, op wie moet je dat ook doen.veel plezier nog en leuk dat jullie de reis met ons delen.We hebben ook al heimwee naar Canada.Had je nog Saskatoonpie over.......

Have fun! jammer hé,maandag alweer naar huis.Zo te horen hebben jullie die 5000 km wel genoten.

Groetjes en tot horens!

Liefs,

Berry & yvonne

Ps,zit er geen retourtje bij de trein!!

• 15 September 2012 - 08:50

Rienie:

Hoi, dankjewel voor dit mooie verslag. Nog even genieten! En dan maar weer een fijne terugreis gewenst!
    Liefs, Rienie

• 15 September 2012 - 21:33

Agnes En Colinda:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen en wat een temperatuur verschillen.
    Jullie maken een schitterende reis.
    Ik ben heel benieuwd naar jullie foto's.
    Wat zullen het er veel zijn.
    Vancouver is zo'n prachtige stad.
    Geniet er lekker van.

Groetjes van Agnes en Colinda

Verslag uit: Canada, Kamloops

Treinreis door Canada 2012

We gaan een treinreis door Canada maken van oost naar west, te beginnen in Toronto.
We stappen in Toronto op de Canadian en stappen op verschillende plaatsen onderweg uit om daar een aantal dagen te blijven en de omgeving te verkennen per auto.
De uitstapplaatsen zullen zijn Winnipeg in Manitoba, Saskatoon in Saskatchewan en Jasper in Alberta (Rocky Mountains. Overal huren we een auto om, zoals gezegd, de omgeving te verkennen. Steeds weer stappen we op de trein voor het volgende traject en in Jasper gaan we na een aantal dagen verder met de Rocky Mountaineer. Deze trein rijdt niet 's nachts zodat we niets van de Rocky Mountains hoeven te missen. We worden dan halverwege in Kamloops met een bus naar een hotel gebracht voor een overnachting terwijl de trein in Kamloops op ons blijft wachten.
Uiteindelijk eindigt onze reis in Vancouver, een kleine vier weken later waar we ook een nog paar dagen zullen blijven.
Dit wordt in onze ogen de meest bijzondere reis die we tot nu toe in Canada gemaakt hebben. We zijn nu een paar keer in het oosten en westen van Canada geweest maar we wilden ook graag eens de tussenliggende provincies Manitoba en Saskatchewan leren kennen. En in de trein slapen, wat we 3x zullen doen lijkt mij ook heel leuk. We hebben een speciale slaapcoupé gereserveerd met eigen toilet en ben heel benieuwd of ik slapen kan in een trein. Over Eiso maak ik mij geen zorgen wat dat betreft, dat is een slaapkop die overal slaapt. Als het moet zelfs op de grond. Ik ben een wat slechtere slaper maar misschien dat het juist door het monotone geluid van zo'n trein wel zal lukken. Alhoewel, ik weet dat die Canadese treinen ontzettend veel toeteren 's nachts en nogal eens stil staan. Afwachten maar.
We vertrekken over vijf weken,we hebben er erg lang naar uitgekeken, hard aan de voorbereidingen gewerkt en het begint nu toch echt dichterbij te komen.
We zullen iedereen die dat leuk vindt weer op de hoogte houden zoals we dat toe nu toe hebben gedaan. Ik zou dan ook zeggen, tot in Canada.
Ada en Eiso

Jasper BC / Rocky Mountains

08 September 2012

Batoche
Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006