Het borrelt en het pruttelt (Yellowstone) - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu Het borrelt en het pruttelt (Yellowstone) - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Het borrelt en het pruttelt (Yellowstone)

Door: Ada Venema

Blijf op de hoogte en volg Ada

22 September 2015 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Het is alweer onze laatste avond in het noorden van Yellowstone National Park, waar we vrijdag jl. via de oostelijke ingang zijn binnengekomen. We waren eigenlijk meteen verrast door de omgeving, zo prachtig ligt het park in de bergen. We hadden eigenlijk geen idee, wel dat het bijzonder en mooi zou zijn maar zo mooi! Wat een prachtige bergwegen hebben we weer gereden en ook in het park zijn er hoge passen te gaan.

De weg die door het park loopt is eigenlijk een grote acht waarvan we bij binnenkomst het rechterdeel hebben gereden. We hadden meteen al file vanwege een kudde buffels die op hun gemak op de weg liepen en verderop liepen er een aantal pronghorns op de weg die de boel ophielden. Het was in km's geen grote afstand die we die dag moesten rijden maar we hebben er de hele dag over gedaan. Bij Fishing Bridge zijn we er uitgegaan om wat te lunchen en in de prachtige winkel rond te kijken. En bij de Upper en Lower falls zijn we er uitgegaan om de watervallen in de onmetelijke diepte van de canyon te bekijken. Wat een diepte, wat een prachtige canyon, als je wilde kon je er een heel eind in afdalen, waar wij maar van afgezien hebben.
Ik loop al meer dan mijn lijf prettig vindt en al dat klimmen is mij te veel.
Uiteindelijk maar doorgereden - voorzover dat kon met alle beesten op de weg - om nog een beetje op tijd in het hotel te kunnen zjn.

Gisteren hebben we de hele ochtend besteed aan Mammoth Hot Springs. Alweer zo'n prachtig natuurverschijnsel. In deze omgeving bevinden zich onder de grond grote hoeveelheden calciumcarbonaat. Doordat het water onder de grond heet is, kan het, in tegenstelling tot koud water, gemakkelijk calciumcarbonaat oplossen en mee omhoog voeren. Boven de grond koelt het water echter af. Het calciumcarbonaat kristalliseert dan als witte kalksteen uit en vormt allerlei terrassen, waarover het water uitstroomt. De terrassen veranderen voortdurend van vorm, sommige van de terrassen zijn mooi gekleurd. Dit wordt veroorzaakt door de algen en bacteriën die in het warme water leven.
Er zijn mooie boardwalks aangelegd waarlangs je op een veilige manier bij de terrassen kunt komen want de grond rondom is zeer gevaarlijk. Dat is niet meer dan een dunne korst met vlak daaronder kokend heet water.

Vandaag hebben we de bovenste lus van de acht helemaal gereden, waarvan sommige delen voor de 2e keer maar dan in omgekeerde volgorde. Het ziet er dan weer heel anders uit en is steeds weer prachtig. Ook vandaag weer de nodige buffels gezien die de weg overstaken en een hele groep berggeiten die op de weg liepen.

In Mammoth Hot Springs zien we steeds een grote kudde Elks met een Bull Elk die de wind er onder heeft. Er liepen meerdere mensen met gele hesjes en walkie talkies rond om de mensen uit de buurt te houden en de auto's te manen door te rijden, want die beesten lijken niet gevaarlijk maar zijn het wel. We zagen een rode auto die iets te lang stilstond om foto's te maken en die werd aangevallen door de Bull.

Vandaag reden we in een bocht onverwacht bijna tegen een enorme bufel op die daar aan de kant van de weg stond te grazen en die Eiso gelukkig net kon onwijken door een slinger aan z'n stuur te geven.

Op de terugweg zijn we uiteraard uitgebreid gestopt bij het Norris Geyser Basin. Dit is een groot gebied met meerdere geysers die je allemaal kunt belopen door middel van prachtig aangelegde board walks. Ook weer veel klimmen en dalen en we hebben dan ook niet het hele basin gedaan maar toch wel een groot deel er van. Toen we de auto uitstapten kwam de stank van rotte eieren ons al tegemoet, maar wat een pracht al die borrelende, gistende en pruttelende geysers. En overal grote rookpluimen. Het was een mooie afsluiting van weer een vermoeiende dag.

Gisteren waren we zo moe, we waren op tijd terug in het hotel waar we een flinke middagdut hebben gedaan en nog was ik 's avonds te moe om te eten en lagen we om 21.30 uur alweer in bed. Het reizen en de vele indrukken gaan inmiddels een beetje zijn tol eisen denk ik. Het zou mooi zijn als we aan het eind nog een paar dagen, of een week ergens alleen maar aan het strand of zwembad konden liggen om een beetje uit te rusten. Wij hebben dat halverwege op het klif van Wade en Patricia gedaan. Dat was ook heerlijk.

Wat het weer betreft hebben we ongelooflijk mazzel. We hebben alleen maar blauwe lucht en temperaturen 's nachts weliswaar rond het vriespunt maar overdag steeds zo'n 20 graden. Heerlijk weer dus! En de vooruitzichten blijven zo. Ik lees op het moment een blog van iemand die hier net twee dagen voor ons was en die had alleen maar regen, sneeuw en hagel. Heel sneu.

Morgen verkassen we naar West Yellowstone, een stukje zuidelijker. Dan hebben we weer twee dagen voor de zuidelijke helft van Yellowstone waar de meeste geysers zijn.

Dan logeren we als laatste een paar dagen in een blokhut in Grand Teton, het park wat zuidelijk aan Yellowstone grenst en dan zit het er weer op. We hebben dan nog een rit van ruim 500 km te gaan naar Salt Lake City voor onze terugvlucht naar Amsterdam. Maar, eerst nog een week voor het laatste deel van onze vakantie.

Groetjes van Ada en Eiso

• 22 September 2015 - 08:35

Nel:

als ik Yellostonepark denk en lees, kan ik me bijna niet losmaken van de tekenfilm van Yogi-bear, haha
    en dan rijden jullie daar doodleuk 4 dagen rond...

Nog veel natuur plezier de laatste dagen, Nel

• 22 September 2015 - 10:16

Maria:

Prachtige foto's. Vooral die laatste heeft iets mysterieus. Wat heerlijk om dat allemaal in het echt te zien. Liefs van Maria

• 22 September 2015 - 12:02

Piet Douma:

Tsja...een BUFFEL op de weg, kom dát maar eens tegen in het normale leven...zoveel "Wauw" momenten...zoveel indrukken...EN nog een hele week te gaan lieverd...

COOL........(en tóch warm weer!!)

Piet en Elize

• 22 September 2015 - 12:58

MaRia:

Hallo lieve Ada en Eiso,
    Met ontzettend veel plezier lezen we jullie geweldige ervaringen WOW! Ik denk dat er maar weinig vakantiegangers zijn die zo boeiend kunnen schrijven en ons alles laten meebeleven waarbij ook de foto's best meehelpen... Heel veel dank voor de moeite die jullie daarvoor doen!
    Geniet van jullie laatste week en we blijven nieuwsgierig wat jullie nog tegenkomen!
    Liefs, MaRia en Chris

• 23 September 2015 - 00:02

Franziska & Klaas :

Lieve Ada en Eiso,
    De tijd vliegt weer voorbij en voor je er erg in hebt, is de laatste week van jullie vakantie al weer aangebroken. Jammer, want wij genieten volop met jullie mee en verheugen ons elke keer opnieuw op jullie volgende verhaal.
    Tijdens ons weekje vakantie in de Eifel hadden we maar heel sporadisch toegang tot internet en hebben we jullie verhalen daarom niet kunnen volgen. Maar nu we weer thuis zijn, hebben we ons meteen op jullie blog gestort.
    Wat jammer, dat jullie vanwege de hoogtevrees niet echt van de Needles Highway konden genieten. Wij vonden dit juist een van de mooiste wegen in Custer State Park. Toen wij er 4 jaar geleden waren, was het gelukkig niet erg druk en hadden we nergens problemen om de auto te parkeren. Ook is het jammer, dat jullie niet meer naar Mount Rushmore zijn geweest. Alhoewel ik normaal gesproken meer van de natuurparken ben, is deze rots toch echt een Amerikaanse icoon en bovendien uniek in de wereld.
    Leuk, dat jullie wel de omweg naar Devils Tower hebben genomen. Hebben jullie daar ook de kolonie van prairie dogs gezien? Wij vonden deze beestjes bijzonder schattig en ik heb er zeker een half uur staan fotograferen.
    Mooi, dat jullie genoten hebben van het Buffalo Bill Historical Center in Cody. Ook wij hebben ons daar heel goed vermaakt en je hebt inderdaad geen uren maar dagen nodig, als je alle 5 musea uitgebreid wilt bezoeken.
    Zo te horen vermaken jullie zich prima in Yellowstone. En jullie hebben echt mazzel met het weer, want het kan daar in september echt spoken met regen, vrieskou en zelfs een laag sneeuw. Geniet dus van de tijd, die jullie daar nog blijft! Ook het zuiden van het park en de Tetons hebben nog heel veel moois voor jullie in petto. De zuidelijke lus van de park road in Yellowstone heeft vooral een hele hoop geothermische activiteit te bieden en de Tetons naast een prachtig en tamelijk uniek bergpanorama ook heel veel wild. Naast buffels en pronghorns hebben we daar vooral ook een hele hoop elanden gezien.
    Nu wensen we jullie heel veel plezier toe voor deze laatste week en hopen, dat jullie ondanks al die nieuwe indrukken nog stees volop genieten van jullie reis.
    Groetjes,
    Franziska en Klaas

• 23 September 2015 - 07:59

Margriet V. Bruinisse-mandersloot:

Hallo Globetrotters ,
    Gister heb ik iets gemaild, maar kon nergens verzenden vinden dus het is foetsie, daarom nu eerst maar even proberen of dit wel door komt .
    Hgr. Margriet

• 23 September 2015 - 08:25

Margriet V. Bruinisse-mandersloot:

Hallo globetrotters ,
    Goed dat jullie de omweg langs de Devils Tower hebben gemaakt .Dat was wel even wennen die andere temperatuur .
    Toen wij in Peru waren had je 4 jaargetijden op één dag .( winter ,voorjaar ,zomer ,en s'avonds herfst .)
    'k Hoop dat jullie ons thuis meer kunnen vertellen over de natives .
    Jammer dat auto-gedoe ,maar dat is nu voorbij , hoop ik
    Jullie hotels zijn wel lux ,hoor , heel wat anders als je aan het zeilen bent op het IJsselmeer want dan moet je alles zelf doen , dus gewoon-- genieten v/d luxe !
    Interessant en prachtig dat calciumcarbonaat wat kristalliseert en op de foto goed te zien en te volgen is (byzonder )

Even iets over het UOK .
    We hebben goed gezongen in Dordrecht ,bij ons zat de kerk bijna helemaal vol .( het was een feestelijk optreden )
    Je ontdekt dan dat Ardjoena en Erik zeer gewaardeerd worden .Trouwens ook Annelieke en ze had een prachtige gouden feestjurk aan .Voor ons was een koor van Brandweermannen wat niet onverdienstelijk zong .
    We hebben 2 nieuwe alten erbij en ze zijn beiden enthousiast .
    Nu nog even oefenen voor vanavond .
    We hebben een tegenvaller met het huis ,het staat op een byzondere plek in Huizen ,maar de kozijnen op de bovenste etage zijn heel slecht ( het hout is door gerot omdat we zo dicht bij het water zitten .
    Ook op de eerste etage ,dus Piet is al dagen weer aan het klussen om ook de kozijnen v/d eerste etage te restaureren .De temperatuur is 12 graden en al te koud om het goed te laten drogen .
    In november hebben we nieuwe kunststof kozijnen besteld en komen deze op de bovenverdieping erin .
    Dat schijnt te kunnen ook met koud weer .
    Lieve groet ,en "behouden vaart ",Margriet