Old Faithful - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu Old Faithful - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Old Faithful

Door: Ada Venema

Blijf op de hoogte en volg Ada

25 September 2015 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Morgen nemen we afscheid van Yellowstone Park, het was een bijzondere ervaring, een machtig, bijna sluitstuk van de vakantie.

Wat een geweldige natuur en wat een verscheidenheid. Canyons, kalkterrassen, geysers, hoge bergpassen, prachtige bergweiden, meren, snelstromende rivieren en niet te vergeten de onvergetelijke buffels en Elk kuddes. Beren hebben we tot nu toe nog niet gezien, maar ik heb begrepen dat het wild nog meer vertegenwoordigd is in Grand Teton, waar we morgen naar toe gaan. We zijn benieuwd.

Gisteren zijn we een dagje bij "de deur" gebleven. Ik was 's nachts niet lekker geweest, veel maagklachten en dus weinig geslapen. Het was prettig om even kalm aan te doen en dus hebben we West Yellowstone verkend, te voet en dat viel niet tegen. We hebben het Yellowstone Historical Center bezocht en daar een imponerende film gezien over de enorme brand in het park van 1988. Ook zagen we dat er vroeger een trein het park in reed tot bij Old Faithful waar de mensen chique gingen dineren in de Old Faithful Lodge.
Het museum bleek het oude station van toen geweest te zijn.

Gisteravond in een pizzeria gegeten en met een doggy bag naar het hotel gegaan waar we vanavond nog voldoende hadden aan de leftovers. Dat was een goedkoop rondje en fijn dat we er niet meer uit hoefden om te gaan eten. Want vandaag zijn we wel weer het park in gegaan - het werd een latertje vanwege o.a. een buffelfile - en hebben daar de hele dag gedaan over het zuidelijk gedeelte van de parkroad waar de meeste geysers aan liggen.

Overal weer boardwalks om de verschillende geysers te kunnen bereiken en we hebben er wat af gelopen.

Overal zie je onderweg bordjes met verwijzingen naar iets bijzonders en je kunt uren doen over een paar kilometer als je wilt. Soms kun je er voor kiezen een route te volgen die je van de doorgaande weg afbrengt naar bijvoorbeeld een prachtige canyon met watervallen en die wegen zijn dan zo smal dat het een one way is, je hoeft dus niet bang te zijn dat er verkeer je tegemoet komt. Dat is echt een hele geruststelling vooral als de weg hoger en hoger gaat en de afgronden dus dieper.

Zo is het ons vandaag ook vergaan, van de ene bezienswaardigheid naar de ander. Tot we uiteindelijk bij Old Faithful kwamen, je kunt wel zeggen, de beroemdtse geyser van Yellowstone en één waarvan redelijk te voorspellen is wanneer er een eruptie zal plaats vinden.

Wij kwamen er aan rond een uur of drie en we hadden pech, er had net een eruptie plaats gevonden. Jammer, wat nu? De volgende zou pas weer over 90 minuten zijn. We hebben een poosje zitten dubben op een bankje bij de geyser maar Eiso vond het te lang duren en wilde verder. We zijn dus teruggelopen naar de auto maar daar aangekomen begon hij toch te twijfelen. Zo'n kans krijg je niet gauw weer en morgen komen we er wel weer langs op weg naar Jackson (Grand Teton) maar dan moeten we zo'n 200 km rijden en als we dan weer lang moeten wachten bij Old Faithful, wat dan? We zijn dus toch maar weer terug gegaan en hebben daar in de brandende zon 1,5 uur zitten wachten. Je moet er wat voor over hebben.

En, wij waren niet de enigen. Er zijn op ruime afstand in een halve cirkel om de geyser twee rijen banken geplaatst en daar zaten wel een paar duizend mensen schat ik te wachten tot de geyser zou beginnen te spuiten.
Op precies de geschatte tijd werd de rook heftiger, begon er kokend water op te borrelen en ja hoor, daar ging Old Faithful uit zijn dak. Een enorme fontein kokend water werd de lucht in geslingerd en dat duurde wel een paar minuten lang. Prachtig!

Op naar huis, het was inmiddels tegen vijf uur geworden en we waren flink moe. Alleen besloot onderweg een grote kudde buffels de weg op hun gemak over te steken, dwars tussen alle stilstaande auto's door, met hier en daar ook jonkies ertussen, die hadden we nog niet gezien. Zo leuk! Het duurde dus wel even voor we verder konden rijden.

Onderweg hebben we ons verbaasd over de vele dode boomstammen die schots en scheef op de hellingen liggen. Het ligt er werkelijk mee bezaaid, het zal toch eens gaan glijden! Dan krijg je een lawine van dood hout.

Het weer was weer prachtig. Vannacht is het -2 geweest en vanmorgen was het nog even best koud maar de temperatuur liep al snel op en kwam uit op zo'n 23 graden. We hebben onze jas nog maar 1x aan gehad, 's avonds toen we naar een restaurant liepen en de wind nogal koud was. Verder helemaal niet! En als ik het goed heb wacht ons hetzelfde weer morgen in Grand Teton. Wat zijn wij toch een bofkonten.
Daar zullen we drie nachten in een blokhut slapen en dat is echt de laatste etappe van een fantastische reis. We zijn inmiddels best wel gewend aan ons zigeunerleventje en kunnen ons niet goed voorstellen dat we volgende week weer in het vliegtuig zitten, op weg naar Amsterdam.
Maar daarvoor moeten we eerst nog ruim 400 km naar Salt Lake City rijden, waar we nog één nacht in hetzelfde hotel zullen slapen als waar we onze reis zijn begonnen.

Hartelijke groet van Ada en Eiso

P.S. Foto's komen nog, ik kom fotoruimte tekort. Ik heb geprobeerd bij te bestellen maar dat wil nog even niet lukken. jammer maar, het komt nog

• 25 September 2015 - 06:38

Doede:

Holi Ada eiso, wat een geweldig park moet dat zijn zeg. Levendig beschreven, was er gewoon bij. Maar goed dat je gewacht hebt voor de geiser, dat zou ik ook wel willen zien :-)
    De foto's kan ik niet zien,dat probeer ik later nog eens....
    Goeie reis verder ! Doede

• 25 September 2015 - 10:22

Nel:

Ja, ik wordt ook wel heel nieuwsgierig; zo'n hele rondreis lijkt me wel heel vermoeiend maar een poosje verblijven bij een paar van die mooie parken lijkt me wel wat!

• 26 September 2015 - 21:55

Margriet V. Bruinisse-mandersloot:

Het is jullie goed gelukt om de indrukken v.deze geweldige natuur weer te geven !.Je hoort dan ook nog allerlei vogels en andere natuurlijke geluiden ,lijkt mij . Zijn jullie nog beren tegen gekomen , of waren die daar niet ? Die buffels lijken me ook geen lievertjes .( vervaarlijke beesten ! )
    Ja , het zal wel vreemd zijn om weer terug n. Nieuwe Gein en Nederland te moeten na zo' n grandioze reis .

Gewoon toch even uitrusten ,als het kan !
    lieve groet ,Margriet

• 27 September 2015 - 09:59

Franziska & Klaas:

Lieve Ada en Eiso,
    Zo te horen was Yellowstone echt het gedroomde toefje op jullie slagroomtaart en ook al begint de vermoeidheid van het lange reizen en het verwerken van al die nieuwe indrukken langzaam toe te slaan, genieten jullie toch nog steeds volop van jullie trip. Leuk, dat jullie toch nog even hebben volgehouden en Old Faithful hebben meegepikt. Het was toch wel heel erg jammer geweest, als jullie dit spektakel hadden moeten missen!
    Nu wensen we jullie voor de laatste paar dagen nog weer heel veel plezier toe. Hopelijk wacht jullie ook in de Tetons nog weer een geweldige tijd en zijn de resterende dagen en de lange ritten niet al te vermoeiend voor jullie, zodat jullie nog een laatste keer volop kunnen genieten van de mooie natuur daarzo! En voor straks wensen we jullie uiteraard alvast een goede terugreis en een behouden thuiskomst!
    Groetjes,
    Franziska en Klaas

• 28 September 2015 - 11:40

Christel:

ik heb genoten van je reisverslag , lieve Ada! veel liefs van mij, X X Christel

Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006