Moab - Grand Junction 1/9 en 2/9 - Reisverslag uit De Beque, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu Moab - Grand Junction 1/9 en 2/9 - Reisverslag uit De Beque, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Moab - Grand Junction 1/9 en 2/9

Door: Ada Venema

Blijf op de hoogte en volg Ada

02 September 2015 | Verenigde Staten, De Beque

Hallo allemaal,

Gisteren was het vroeg dag voor ons, we reden al om 7.30 uur Arches National Park binnen en het advies van het Visitor Centre klopte helemaal, we hadden de eerste tijd het park zo goed als voor onszelf. Dat was heel erg prettig, overal gemakkelijk een plekje voor de auto te vinden, geen hordes mensen om je heen als je een foto wilde maken etc.

Alweer zo'n prachtig park. Omgeven door de rode rotsen klommen we omhoog de bergen in en zagen om ons heen enorme, imposante rotsen, de één nog hoger en grilliger dan de ander. Dit is eigenlijk met geen woord te omschrijven, zo bijzonder spectaculair is het park. Ons knopje verwondering is alleen maar in de "aan" stand gaan staan om daar voorlopig in te blijven.

Ik had niet de juiste schoenen aan simpelweg omdat ik niet van plan was te gaan lopen maar, het trok toch met als gevolg dat ik mijn Teva slippers vol schepte met rood zand en grindjes maar wat kon het schelen. Ik zag tenminste meer dan alleen maar vanaf het vieuwpoint.

Nog een kleine trail geprobeerd bij Wolfe ranch in de hoop een glimp op te vangen van Delicate Arch, de beroemdste of in elk geval een van de beroemdste boogformaties in Arches Park. De weg er naar toe in het park was nl. afgesloten vanwege road damage. De trail stond aangegeven als easy en er was zelfs een rolstoel bij getekend nou, dan moest ik hem toch ook wel kunnen lopen. Maar, we zijn op onze schreden teruggekeerd want het ging zo steil omhoog en bleek 2x zo lang dan beschreven, dat trok mijn lijf echt niet. Jammer, dan maar geen Delicate Arch.

We hebben in elk geval meer dan genoeg moois gezien en reden voldaan rond 11.30 uur een heel erg vollopend Arches Park weer uit. Er waren inmiddels bijna nergens meer parkeerplaatsen te vinden, tijd om weer te vertrekken.

Op de terugweg naar het hotel hebben we een boottocht met een snelle Jetboat over de Colorado River geboekt voor diezelfde dag aan het eind van de middag. Zo konden we nog een poosje uitrusten op onze kamer, daar heb ik nog steeds wel behoefte aan. Maar we doen ook veel en alle indrukken zijn ook vermoeiend.

De boottocht was GEWELDIG! We stoven met een rot vaart over de Colorado en gelukkig stopte onze gids de boot regelmatig om iets te vertellen of te laten zien, want die enorme snelheid benam mij gewoon de adem. Het was fantastisch de rotsen nu van beneden af te bekijken, we zagen heel oude indianentekeningen, klimmers die een poging deden de steile rode rotswanden te beklimmen, een prachtige blauwe reiger aan de kant en we kregen weer een fikse onweersbui over ons heen. Gelukkig hadden we een afdakje boven ons hoofd maar alles was verder open, dus het water spatte zowel van onder als van bovenaf over ons heen. Daarnaast kregen we veel interessante verhalen te horen die door onze gids op een onnavolgbare manier met veel humor werden verteld. Hij deed ons denken aan één van de stewards op de trein in Canada. We hebben ontzettend met hem gelachen.

Vanmorgen zijn we weer vertrokken uit Moab naar ons nieuwe onderkomen voor de komende twee dagen: Grand Junction. We vonden het wel jammer er weg te gaan, het is zo'n gezellig plaatsje. Ik begin ook altijd te hechten aan een plek en moet dan weer even een knopje omzetten.

Vanmorgen hebben we de scenic byway 128 naar Grand Junction genomen en scenic was het. Wat een bijzondere weg, slingerend langs de Colorado River en tussen de vele rode rotsen door. Wat een uitzichten en wat een stilte. Af en toe hebben we de auto even aan de kant gezet om de oorverdovende stilte te horen en foto's te nemen. Uiteindelijk kwamen we uit op de Interstate nr. 70 en toen waren we vrij snel in Grand Junction. We hebben vandaag zo'n 184 km gereden, niet zoveel dus als een paar dagen geleden.

Het weer blijft warm, we hebben inmiddels geleerd hoe we fahrenheit moeten omrekenen naar Celsius: trek er 32 af, vermenigvuldig met 5 en deel door 9. In elk geval is het constant gemiddeld 35 graden, gelukkig een droge warmte en we beginnen er een beetje aan te wennen.

Morgen gaan we Colorado National Monument bekijken. Moet ook weer prachtig zijn. En daarna gaan we door naar Denver.

Groetjes van Ada en Eiso

  • 03 September 2015 - 08:32

    Franziska & Klaas :

    Net de tablet aangezet en ja hoor, er is weer ontbijtnieuws van jullie! Geweldig! En mooi, dat het nu ook met de foto's is gelukt, al ben ik nog steeds van mening, dat je zo beeldig kunt vertellen Ada, dat die eigenlijk helemaal niet nodig zijn.
    Fijn, dat het vroege opstaan beloond werd en jullie in alle rust van Arches konden genieten.En die tocht met de jetboot lijkt me ook wel schitterend, zeker met zo een leuke gids.
    Nu wensen we jullie alvast heel veel plezier in Colorado, want ook deze staat heeft prachtige parken en mooie landschappen voor jullie in petto. Dus ga genieten!
    Groetjes,
    Franziska en Klaas

  • 03 September 2015 - 09:31

    Rina Buijsman:

    Het klinkt allemaal fantastisch! Wat een mooie reis. geniet ervan!

  • 03 September 2015 - 13:30

    Carla:

    Wat een fantastisch reisverslag weer! Geniet van jullie drukke, maar prachtige reis!

  • 04 September 2015 - 08:19

    Christel:

    Heerlijk om te lezen!! ik heb volop genoten!!! dank je , lieve Ada, voor het delen. hier regent het PIJPENSTELEN en 15 graden. XX Christel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 77891

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 30 September 2015

Rondreis Amerika 2015

08 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

Frankrijk (Normandië) 2013

23 Augustus 2012 - 18 September 2012

Treinreis door Canada 2012

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Nova Scotia 2009

05 September 2006 - 01 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: