Denver 4 t/m 6 september 2015 - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu Denver 4 t/m 6 september 2015 - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Denver 4 t/m 6 september 2015

Door: Ada Venema

Blijf op de hoogte en volg Ada

07 September 2015 | Verenigde Staten, Denver

Hallo allemaal,
Dit is alweer onze laatste dag in Denver, onze laatste dag in onze verwenkamer van hotel Comfort Suites. Wat een heerlijke kamer, zelfs een luie stoel met voetenbankje ontbreekt niet en daarnaast een prima tweezitsbank in een aparte zithoek. Hier zouden we nog wel even willen blijven.

De rit hier naar toe afgelopen vrijdag was lang en vermoeiend, ruim 400 km over weliswaar een en al snelweg maar niet zoals wij dat gewend zijn. Veel bochten, klimmen en dalen, dwars door de Rocky Mountains, wegwerkzaamheden en op een gegeven moment begon het te regenen om niet meer op te houden. Verder heb je hier niet zoals wij dat gewend zijn overal rustplaatsen en benzinestations langs de snelweg nee, je moet een afslag nemen en in een vreemde plaats zoeken wat je nodig hebt: benzine, eten of een toilet. Wel kwamen we onderweg, ook daar moesten we een afslag voor nemen, 2x een visitor centre tegen waar de koffie stond te pruttelen en je niets hoefde te betalen. Allemaal even vriendelijke mensen, waar we weer de nodige prettige gesprekken mee hadden.

Denver naderend werden de bergen vriendelijke groene heuvels, het landschap weidser en de regen hield gelukkig op. En dankzij mevrouw de navigatie konden we in de drukke stad ons hotel zonder al te veel moeite vinden.

En onze heerlijke kamer hier nodigde zo uit tot uitrusten en niets doen dat we dan ook gisteren helemaal niets gedaan hebben dan de was doen en luieren. We waren zo moe, zijn al heel vroeg ons bed in gerold en waren bewusteloos.

Vandaag stond er echter wel iets op ons programma, nl een bezoek aan de United States Air Force Academy met als belangrijke trekpleister de prachtige Air Force Academy Chapel, net boven Colorado Springs, zo'n 50 mijl ten zuiden van Denver.
Deze Air Force Academy Chapel is een gebedshuis waarin meerdere religies elk hun eigen ruimte hebben.
Onderstaand wat interessante informatie over de Chapel:

Het gebouw bestaat uit 17 spitse punten die ongeveer 45 meter hoog zijn en die staan opgesteld als een groep gevechtsvliegtuigen die samen de lucht ingaan. Het is werkelijk een heel bijzonder gebouw, wat je je zonder een foto bijna niet voor kunt stellen. Ik hoop dan ook dat het lukt de foto's er bij te plaatsen.

De grootste gebedsruimte is die voor de Protestanten, er is hier plaats voor 1200 mensen. Voor de opvallende glas-in-lood-ramen zijn acht verschillende kleuren gebruikt, die lichter worden naarmate je dichter bij het altaar komt. Boven het altaar hangt een 14 meter hoog aluminium kruis, dat de vorm heeft van een propellor. Ook het ontwerp van de kerkbanken is geïnspireerd door de luchtmacht, de zijkanten van die banken hebben de vorm van de propellor van vliegtuigen die werden gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Op de benedenverdieping zijn drie kleinere gebedsruimten gevestigd, voor de Katholieken, voor de Joden en voor de Boeddhisten. Nog een verdieping lager is een gebedsruimte voor Moslims.

Ik had er al het nodige over gelezen en gezien en om het nu in werkelijkheid te zien was heel bijzonder.

Het was erg druk op de weg, het is dit weekend Labor Day Weekend en morgen is het Labor Day. Op de matrixborden langs de weg werd voortdurend gevraagd toch vooral veilig te rijden, er waren al 215 ongelukken gebeurd. Voor ons gebeurde helaas ook een ongeluk, auto op de kop waardoor we in een enorm lange file belandden. We hadden geen zin meer in een restaurant te eten en hebben bij de Safeway wat opgehaald om op de kamer te eten.

Morgen verkassen we weer, dit keer iets minder ver, 224 km. naar het noorden. We gaan door naar de Rocky Mountains en gaan de Trail Ridge Road rijden, de hoogste bergweg van Amerika die over de toppen van de Rocky Mountains voert. We zijn reuze benieuwd.

Groetjes van Ada en Eiso

• 07 September 2015 - 07:32

Doede:

Wat een fantastische berichten! Ik heb alle dagen weer genoten van je verhalen Ada. Jullie beleven heel veel mooie dingen; mensen, landschap en cultuur. De foto's van de kerk Zijn heel bijzonder! Fijn dat jullie ook de tijd nemen om te luieren, tenslotte is het vakantie… Geniet er verder van vele groetjes Doede en Dagi

• 07 September 2015 - 09:51

Christel:

Dank je , lieve Ada, voor je interessante verslag!! Ik geniet met volle teugen mee! Ik stuur jullie een warme groet , X X Christel

• 07 September 2015 - 11:17

Rienie:

Lieve Ada en Eiso,

Wat is het genieten om jullie verslagen te lezen en foto's te zien. Wat een mooie reis maken jullie.
    Heerlijk dat het hotel zo fijn was en dat jullie lekker hebben kunnen uitrusten.
    Heel veel plezier verder! Liefs, Rienie

• 07 September 2015 - 11:52

Fenny Douma:

Wat een bijzondere, aparte kerk inderdaad. Zo zie je nog eens wat.
    liefs, Fenny

• 07 September 2015 - 15:39

Margriet V. Bruinisse-mandersloot:

Lieve Ada & Eiso ,Hartelijk dank voor jullie spannende verhalen en prachtige foto ' s! Ada je hebt weer een oplossing gevonden om de foto' s toch te versturen ,knap hoor !
    Ik reis met jullie mee ,op de kaart en met de prachtige foto ' s v/d rode rotsen in de woestijn .
    En -- nu v/d aparte kerk met dat puntige dak en de aparte lichtval in die hoge kerk , wat de architect heeft ontworpen ( heel byzonder )
    Reizen is wel vermoeiend vooral als je 400 km. moet rijden achter elkaar en dan weer opzoek naar hoogte punten .
    Gelukkig kunnen jullie af en toe even bijkomen .

Hier gaat alles zń gangetje . Voor de vluchtelingen wordt een oplossing gezocht , in Duitsland zijn er nu veel aangekomen en worden daar eerst geregistreerd en onze regering moet er nog een oplossing voor vinden .( denken ,denken ,denken ) .
    Op het UOK gaat het gewoon door ,er zijn weer 2 nieuwe alten bij !
    lieve groet , Margriet

• 08 September 2015 - 12:30

Wil:

Wat een mooie verhalen.
    Hoe ervaart Eiso het rijden in de States?

Groet, Wil.

• 08 September 2015 - 14:36

Pietdouma:

Eén gebedshuis met meerdere relegies......zo kan het dus ook....een mooi voorbeeld van verdraagzaamheid en tolerantie....

De Trail Ridge road is waiting.....alléén de naam rolt al zo lekker lieverd...oh Yeah...high between the clouds en de ongetwijfeld schitterende panorama's van de Rocky Mountains....zelfs die naam 'Rockt' al!!

GO baby GO....

Knuffffff...Piet en Elize

Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006