Hot Springs 10 t/m 15 september 2015 - Reisverslag uit Hot Springs, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu Hot Springs 10 t/m 15 september 2015 - Reisverslag uit Hot Springs, Verenigde Staten van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Hot Springs 10 t/m 15 september 2015

Door: Ada Venema

Blijf op de hoogte en volg Ada

11 September 2015 | Verenigde Staten, Hot Springs

Hallo allemaal,

We zitten in het meest zuidwestelijke puntje van South Dakota en zijn gisteren van Colorado de halve staat Wyoming doorgereden. We hebben de bergen voorlopig achter ons gelaten door middel van een prachtige weg dwars door de Rockies van Estes Park naar Loveland, waar we de I 25 naar het noorden hebben genomen. De weg liep door een canyon van steil oprijzende rode bergwanden met naast ons de snelstromende Thompson River. Zo'n weg moet je beleven, want opschieten doet het niet.
Op de I 25 konden we het gas er op zetten, wat was dat een eind, een bijna recht toe recht aan snelweg van ruim 500 km waar geen eind aan leek te komen. Dit was echt een heel saai stuk, de Rocky Mountains zagen we voortdurend in de verte aan onze linkerhand en dan te bedenken dat deze bergketen tot diep in Canada doorloopt.

Onderweg zagen we veel groen bestofte heuveltjes en prairieland, zo nu en dan wat rotsachtig gebied maar voornamelijk saai grasland en hier en daar kuddes zwarte koeien. We hebben met deze weg wel de onmetelijkheid van dit imposante land ervaren.

Rond 17.00 uur reden we Hot Springs binnen en het laatste stuk was een uitdaging. Wade, de eigenaar van onze camper, had gelukkig exact de weg hier naar toe beschreven want die voerde door de Hot Brook Canyon - een nauwe kloof met rode steile rotsen - tot aan een enorme rij brievenbussen en daar waar het asfalt over ging in een dirt road moesten we een paar steile haarspeldbochten naar boven nemen. We kwamen werkelijk in de middle of nowhere terecht en vonden die haarspeldbochten met alleen zand en grind best eng maar, inmiddels zijn we wel wat gewend.
Wade had het keurig aangegeven en we reden dan ook in één keer goed.

En daar was het paradijs! Wat een plek! De camper staat een paar meter van de rand van een klif met het meest fenomenale uitzicht wat je je maar kunt bedenken. Stoeltjes erbij, hot tub, hangmat en barbecue en we kunnen vanavond een vuurtje stoken. Wat willen we nog meer.
Aan de zijkant van de camper is het klif nog dichterbij en dat vind ik best een eng idee waardoor ik vannacht toch wel even wakker heb gelegen. Stel je voor dat hij van z'n ankers schiet en het ravijn in schuift!

Nadat we geïnstalleerd waren zijn we de steile haarspeldbochten weer afgereden om voor een paar dagen boodschappen te doen. Er moest per slot ook gegeten worden en in een restaurant vonden we dit keer geen optie. Het is om 19.30 uur al donker en we willen die weg omhoog echt niet in het donker rijden. Dus moet er gekookt worden, maar dat vinden we niet zo erg. Lekker kamperen zoals we het gewend zijn, weer even een onderbreking van de hotels en restaurants.

De stilte hier is intens en wordt alleen onderbroken door de wind en lawaai makende vliegende sprinkhanen. Mijn fototoestel hangt klaar om de buizerds die we al een paar keer dichtbij gezien hebben op de foto te kunnen zetten. Dat is uiteindelijk met de chipmunks ook gelukt.

We doen vandaag niets anders dan uitpakken, lekker uitrusten, kopje koffie erbij en in de stoeltjes aan de rand zitten om van het uitzicht te genieten. Morgen gaan we weleens rondneuzen, er is hier genoeg te zien aan bijzondere parken. Ik doe daar aan het eind van de rit wel verslag van. Nu eerst genieten en vanmiddag misschien in de hot tup of hangmat.

Groetjes van Ada en Eiso

• 11 September 2015 - 21:41

Maria:

Allemachtig, wat klinkt dat geweldig. Zo hadden jullie het je zelfs niet voorgesteld denk ik.
    Dit gaat een heerlijke break worden in al het gereis en getrek. Je maaltje klaarmaken met zo'n uitzicht. Geniet ze........
    Liefs, Maria

• 11 September 2015 - 22:46

Franziska:

Fijn om te horen, dat jullie goed zijn aangekomen bij jullie onderkomen in Hot Springs. Ja, de interstate door Wyoming is inderdaad een lang en redelijk saai stuk weg. Toch vond ik dat eindeloos ogende grasland ook weer fascinerend, want zoiets kennen we hier niet.
    Vanmorgen heb ik nog even jullie verblijfsplaats gegoogeld en ook gevonden. In welke van de caravans / campers verblijven jullie? Als ik de foto's zo bekijk en zie hoe dicht ze bij de rand van de canyon staan, dan kan ik me best voorstellen, dat iemand met hoogtevrees daar slapeloze nachten van krijgt. Toch hoop ik, dat jullie eraan gaan wennen en in de komende dagen zonder bang te zijn kunnen slapen. Want jullie zullen de rust nodig hebben om genoeg energie te tanken om overdag de Black Hills te kunnen verkennen. Er zijn zoveel mooie bestemmingen in de omgeving: Wind Cave NP, Custer SP, de Badlands, Mount Rushmore, Crazy Horse, Deadwood en nog veel meer. Bij zoveel moois zal het nog moeilijk worden om keuzes te maken en ook nog tijd over te houden voor rust en ontspanning. Geniet!
    Groetjes,
    Franziska en Klaas

• 11 September 2015 - 22:49

Ada Venema:

Hoi Franziska,
    We kregen een andere camper dan geboekt, dit was zgn. een upgrade. Hij schijnt jonger en ruimer te zijn dan die we boekten, daar mankeerde blijkbaar het e.e.a. aan dus die is in reparatie zogezegd. Die we nu hebben is de Dakota, ze hebben er wel een stuk of vier staan maar op het moment zijn we de enige gasten.
    Groetjes van Ada

• 12 September 2015 - 08:42

Anton:

We hebben het gehad over deze bestemming, weet je nog? En nou ben je er! Klinkt te gek, de voorpret was terecht. En hij blijft vast wel staan. Have fun! Anton

• 12 September 2015 - 09:36

Doede:

Spannende verhalen hoor van caravans op de rand van een klip, haha! Zal wel goed komen, ik denk dat Wade zijn caravan nog een beetje langer in een stuk wil houden....
    Meer serieus nu, hoe is de sterrenhemel daar? Lijkt me mooi zo zonder lichtvervuiling? Kan je een foto maken met he iPad? Lukt dat? Heb je overigens de fantastische app voor je iPad met een dynamische sterrenhemel kaart waarmee je alle sterren en planeten kan identificeren door de iPad met de meebewegende hemelkaart, er naar toe te houden? Star Walk heet de app. Speciaal voor iPad ....

• 12 September 2015 - 10:13

Rienie:

Wow, dit klinkt geweldig en op de foto's ziet het er prachtig uit. En je beschrijft het ook weer zo mooi Ada! Geniet ervan!
    Liefs, Rienie

• 12 September 2015 - 11:36

Ingrid:

Jeetje wat een belevenissen allemaal, Ada, jij hoeft je het komende jaar niet te vervelen met het inbinden van je reisverhalen en foto's om daar een mooi boek van te maken.
    Ik ben zo benieuwd of en zo ja welke verschillen jullie opmerken tussen Canada en de USA. Vooral of de mensen anders zijn. Jullie zijn zulke Canada experts geworden, dat je vast wel ziet en voelt hoe anders de mensen en wellicht de cultuur is.
    Het is steeds heel leuk om jullie ervaringen te lezen.
    Veel liefs en geniet weer verder.
    Ingrid

• 12 September 2015 - 14:50

Christel:

DANK je , lieve Ada!!! Ik heb genoten!!! heerlijk!!Lieve groeten en XX Christel

• 13 September 2015 - 13:08

Yvonne:

Nou jullie vervelen je niet zo te lezen, wat een ervaringen doen jullie op zeg, GEWELDIG.
    Mooie foto's van het landschap, zo groots en zo veel variatie.
    Het pakje van Nicole is inmiddels binnen gekomen en ook al opgehaald, zijn jullie even op de hoogte van
    het thuisfront, ook met huisje, tuin en auto alles OK. Denk hier voorlopig nog maar niet aan, eerst nog lekker genieten.
    Liefs van ons.
    Yvonne en Han

• 13 September 2015 - 16:28

Fenny Douma:

Als je alleen leest over een klif heb je daar (ik dan) een voorstelling bij van een loodrecht naar beneden lopend ravijn, zoals wij in Zwitserland ook wel gezien hebben. Weet je nog?
    Uit de foto's blijkt wel dat je goed in de verte kunt kijken en dat lijkt mij wel wat rustiger om bij te kunnen zitten. Geeft een soort van houvast.
    Hopelijk slapen jullie er inderdaad goed. Ziet er mooi uit om in te vertoeven.
    Liefs,
    Fenny

• 14 September 2015 - 09:15

Nel:

ik heb een stel berichten achter elkaar gelezen; wat een afwisseling in landschap en natuur.
    mooie beleving hoor
    kus, nel

• 14 September 2015 - 21:30

Piet:

Mmmmm....ik schommel even mee in de hangmat en voel bijna de stilte en kijk met jullie mee...hoé bijzonder en verbonden met de natuur lieverd...

KEEP discovering....

Hugs...Piet en Elize

Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006