Manitoba / Winnipeg - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu Manitoba / Winnipeg - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Ada Venema - WaarBenJij.nu

Manitoba / Winnipeg

Blijf op de hoogte en volg Ada

01 September 2012 | Canada, Winnipeg

Vrijdag 31 augustus 2012

De ochtend van aankomst in Winnipeg begon al vroeg, verwachte aankomsttijd was 8.00 uur. Dat betekende uiteraard vroeg aan het ontbijt en dus zaten we al om 6.30 uur in het dinerrijtuig. Daar werden we om te beginnen getrakteerd op een prachtige zonsopgang. Dat was onze eerste kennismaking met Manitoba.
Nog vóór 8.00 uur arriveerden we in Winnipeg en ook daar weer hetzelfde ritueel als bij het landen van een vliegtuig. We moesten naar een hal beneden waar de lopende band was waarop onze koffers tevoorschijn zouden komen.
We hebben onze huurauto opgehaald nadat we de B&B gebeld hebben met het verzoek of we eerder konden komen. Eigenlijk konden we pas om 15.00 uur terecht maar het was geen enkel probleem. We hebben een prachtige kamer maar ook de hele benedenverdieping tot onze beschikking en onze gastvrouw en -heer - Jim en Sheila - verwennen ons. Ze koken voor ons, drinken met ons een glaasje voor het eten en hebben zelfs voor de lunch gezorgd gisteren. Vanmorgen heeft Jim e.e.a. voor ons uitgezocht en geprint en vandaag zijn we een flink eind gaan rijden, richting Lake Winnipeg. Daar hebben we Gimly bezocht, een plaatsje aan Lake Winnipeg waar veel IJslanders wonen. Leuk klein stadje, beetje rondgelopen, het meer bezocht en uitgerust in een tearoom.
Maar het leukste toch was de reis zelf, het zien van het landschap, zo anders dan Ontario. Veel vlakker, geen bossen meer maar uitgestrekte graanvelden waarvan het graan inmiddels geoogst is en het hooi in balen op het land ligt. De stofwolken waar je ook keek, allemaal van auto's of vrachtwagens die op een onverharde weg rijden - dirt road - en ladingen stof achter zich laten.
Op de terugweg hebben we Lower Fort Garry bij Selkirk bezocht waar studenten de tijd van vroeger naspelen. Hier was het dat first Nations handel dreven en later diende het fort als basistraining voor de Noord-West Mounted Police. Het was interessant alles te zien alleen was het erg warm - 31 graden - en waren we blij weer op ons logeeradres te zijn waar de airco aan stond. Ze hebben het gelukkig niet al te koud staan.
Gisteren een mail gekregen van de trombosedienst nadat ik met ze gebeld heb en ze met klem gevraagd heb een datum voor mijn volgende prik te plannen als we weer in Nederland zijn en wat was ik blij in de mail te lezen dat ze mij tegemoet gekomen zijn,ik hoef nu pas weer na de vakantie.
Over gezondheidszorg gesproken,ik hoorde van Jim over de gezondheidszorg in Canada. Hier hoeft men niet te betalen voor de gezondheidszorg. Die wordt voor een deel betaald van de tax die geheven wordt over alcohol en sigaretten, die dan ook behoorlijk duur zijn. Een glas wijn kost CAD 7,- en een pakje sigaretten CAD 15,-.
Sinds we in Winnipeg zijn gaat het slapen veel beter. De eerste middag heb ik op ons nieuwe logeeradres een gat in de middag geslapen en sindsdien lig ik niet meer 's nachts wakker, gelukkig.
Morgen is het Labourday, we gaan dan in Winnipeg kijken wat er allemaal te doen is en dat schijnt veel te zijn.

Even over foto's plaatsen bij de verslagen. Helaas gaat dat waarschijnlijk niet lukken, het blijkt dat mijn fotoruimte op is en sinds het programma compleet vernieuwd is lukt het mij vooralsnog niet oude foto's van vorige verslagen te verwijderen zodat ik weer fotoruimte heb. Natuurlijk kan ik ruimte kopen maar vanuit Canada lukt dat niet. Dan zal ik het zeker doen bij terugkeer maar daar heeft nu niemand iets aan, jammer.
Groetjes en tot de volgende keer.
Ada en Eiso

  • 01 September 2012 - 17:45

    Rienie:

    Lieve Ada en Eiso,
    Dankjewel voor dit nieuwe, uitgebreide verslag. Fijn dat we zo met jullie mee mogen reizen.
    Het lijkt me een geweldige ervaring! Genieten!
    Groetjes, ook van Piet, Rienie

  • 01 September 2012 - 20:50

    Franziska & Klaas :

    Oh gelukkig, wat fijn dat je pas na de vakantie weer heen moet te prikken Ada. Nu kun je pas echt van de vakantie gaan genieten!
    Leuk, dat jullie zulke aardige gastheren hebben en kunnen genieten van zoveel Canadese gastvrijheid. En dan is het nog zo lekker warm weer ook. Hier is het de laaste dagen aardig afgekoeld. Het is nu weliswaar weer zonnig, maar nog maar amper 20 graden. Maar om post te bezorgen is het ideaal wandelweer, dus jullie horen ons niet klagen. Nog 4 weekjes en dan mogen ook wij met vakantie. Tot dan reizen we door middel van jullie berichten hier op de weblog een beetje met jullie mee en dromen van een volgende reis naar Canada. Heel erg bedankt, dat jullie de belevenissen tijdens jullie reis hier met ons willen delen.
    Ook verder heel veel plezier! Groetjes,
    Klaas & Franziska

  • 02 September 2012 - 10:30

    Maria:

    Wat een vorstelijk vertoeven zowel in de trein als op jullie logeeradres. En mooi dat gunstige bericht van de trombosedienst Ada. Nu kun je echt onbezorgd doorleven.
    Heb je nog kunnen scrabbelen onderweg? Of kijk je zo je ogen uit op het landschap dat dat in de vergetelheid raakt?
    Over 2 weken ga ik deelnemen aan een fair in Serooskerke. Erg leuk. Ik hoop veel brocante kwijt te raken. Mijn auto staat al volgepakt.
    Tot de volgende keer. Veel plezier en liefs, Maria

  • 02 September 2012 - 10:41

    Christel:

    Dank je voor je verslag..ik geniet mee! x Christel

  • 02 September 2012 - 11:19

    Folkert & Alice:

    HA Ada en Eiso,

    Met jaloezie volgen wij jullie reis, heerlijk! En wat een leuke verslagen schrijf je!
    Veel plezier verder!

  • 02 September 2012 - 12:15

    Fenny Douma:

    Wat fijn dat alles zo voorspoedig verloopt en jullie goed verzorgd worden waar je bent. Wat leuk om zo verschillende landschappen te zien, dat wisselt wat af.
    Zal een hele geruststelling voor je zijn om pas in Nederland weer bloed te hoeven laten prikken, valt er een last van je af.
    Ik ben verbaasd om te horen over de gezondheidszorg en waar het grotendeels van betaald wordt. Als ik 15 dollar voor een pakje sigaretten zou moeten betalen zou ik mij wel twee keer bedenken. Maar blijkbaar wordt er dan toch nog genoeg gerookt en gedronken.
    Zo te horen is het behoorlijk warm bij jullie.
    Volgende week ga ik mijn koffer pakken, ook dat schiet al weer op
    Veel plezier verder.
    liefs, Fenny

  • 02 September 2012 - 16:04

    Piet En Elize:

    Van de grens van Zwitserland 'all the way' naar Canada sturen we jullie alle goeds en voorspoed met jullie grootse reis!
    Knuff

  • 03 September 2012 - 00:44

    Berry & Yvonne:

    Dat is nou Canada hé,die zorgen goed voor hun mensen.Geweldig om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben in de graanschuur van Canada,en dat je goed kunt slapen is dan ook een opluchting om te horen.
    Manitoba heeft ook heerlijke vruchtenwijnen vooral die van Leombard.In Forth Whyte kun je een Bison Safarie doen.In het Royal Manitoba Theatre center kun je naar Ballet kijken of een symphony orkest beluisteren,want Winnipeq is de wieg van alles wat er cultureel plaats vind in Canada.Dit hebben we gezien en genoten evenals het Manitoba museum en St-Boniface.Hebben jullie ook al wat Amish People gezien.

    Niet teveel de airco gebruiken hoor anders hang je je kop maar uit het raam.

    Flink genieten hé lieverds!!

    Gr,

    Berry & Yvonne

  • 03 September 2012 - 07:34

    Wil En Irka:

    Leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet er nog maar even van! Groeten Wil en Irka.

  • 03 September 2012 - 08:09

    Nel En Paul:

    wij zijn vannacht weer thuis gekomen uit Portugal;
    prachtige reis gehad en met jullie verhalen blijven we zo nog in de vakantiestemming

  • 03 September 2012 - 17:03

    Marco En Sandra:

    Hoi Eiso en Ada,

    Wat leuk om jullie belevenissen mee te lezen via deze mail.
    Bij jullie vorige reis was dat fout gegaan omdat onze pc er toen de brui aan gaf.
    Maar nu gaat het goed......(via Yvonne) die alles heeft doorgestuurd naar ons.
    Nog een hele fijne tijd toegewenst!!

    Gr Marco en Sandra(en kids)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Winnipeg

Treinreis door Canada 2012

We gaan een treinreis door Canada maken van oost naar west, te beginnen in Toronto.
We stappen in Toronto op de Canadian en stappen op verschillende plaatsen onderweg uit om daar een aantal dagen te blijven en de omgeving te verkennen per auto.
De uitstapplaatsen zullen zijn Winnipeg in Manitoba, Saskatoon in Saskatchewan en Jasper in Alberta (Rocky Mountains. Overal huren we een auto om, zoals gezegd, de omgeving te verkennen. Steeds weer stappen we op de trein voor het volgende traject en in Jasper gaan we na een aantal dagen verder met de Rocky Mountaineer. Deze trein rijdt niet 's nachts zodat we niets van de Rocky Mountains hoeven te missen. We worden dan halverwege in Kamloops met een bus naar een hotel gebracht voor een overnachting terwijl de trein in Kamloops op ons blijft wachten.
Uiteindelijk eindigt onze reis in Vancouver, een kleine vier weken later waar we ook een nog paar dagen zullen blijven.
Dit wordt in onze ogen de meest bijzondere reis die we tot nu toe in Canada gemaakt hebben. We zijn nu een paar keer in het oosten en westen van Canada geweest maar we wilden ook graag eens de tussenliggende provincies Manitoba en Saskatchewan leren kennen. En in de trein slapen, wat we 3x zullen doen lijkt mij ook heel leuk. We hebben een speciale slaapcoupé gereserveerd met eigen toilet en ben heel benieuwd of ik slapen kan in een trein. Over Eiso maak ik mij geen zorgen wat dat betreft, dat is een slaapkop die overal slaapt. Als het moet zelfs op de grond. Ik ben een wat slechtere slaper maar misschien dat het juist door het monotone geluid van zo'n trein wel zal lukken. Alhoewel, ik weet dat die Canadese treinen ontzettend veel toeteren 's nachts en nogal eens stil staan. Afwachten maar.
We vertrekken over vijf weken,we hebben er erg lang naar uitgekeken, hard aan de voorbereidingen gewerkt en het begint nu toch echt dichterbij te komen.
We zullen iedereen die dat leuk vindt weer op de hoogte houden zoals we dat toe nu toe hebben gedaan. Ik zou dan ook zeggen, tot in Canada.
Ada en Eiso

Recente Reisverslagen:

23 September 2012

Foto's

17 September 2012

Vancouver BC

14 September 2012

Rocky Mountaineer /Kamloops BC

12 September 2012

Jasper BC / Rocky Mountains

08 September 2012

Batoche
Ada

Ik ben getrouwd met Eiso en samen hebben we een aantal reizen in Canada gemaakt. Ik vind het heerlijk om deze reizen voor te bereiden, alles uit te zoeken en te regelen. Ook vind ik het erg leuk om er over te praten en tips te geven en je kunt mij regelmatig op het forum van de Canada startpagina vinden. Verder hou ik erg van, met name klassieke, muziek en ik zing dan ook in het Utrechts operakoor waarmee we, buiten diverse uitvoeringen op basis van losse stukken uit verschillende opera's, 1x per jaar een complete opera uitvoeren met groot orkest in concertante uitvoering. Eiso houdt ook erg van muziek, een beetje andere soort muziek, en speelt als drummer in een fanfareorkest en een big band. We hebben elkaar dan ook in de muziek gevonden. Dat dateert al weer van meer dan 40 jaar geleden. Waar ik ook erg van hou zijn mijn kinderen en kleinkinderen, door hen voel ik mij een rijk en gezegend mens.

Actief sinds 02 Aug. 2006
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 77707

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 30 September 2015

Rondreis Amerika 2015

08 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

Frankrijk (Normandië) 2013

23 Augustus 2012 - 18 September 2012

Treinreis door Canada 2012

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

Nova Scotia 2009

05 September 2006 - 01 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: